storstrumpan.blogg.se

Björksav vrs enkäter

Publicerad 2015-04-24 11:22:37 i Allmänt,

Eller Björksav vrs Enkäter .... 
 
Har länge vart sugen men har alltid vart lite försent ute 
Bjärksav ska ju tas innan bladen spirar på Björken ... 
 
Så sagt och gjort; 
 
 
 
 
Tog en karaff som jag knöt fast runt trädet, eller rättare sagt jag har två karaffer runt två träd .... 
 
 
 
 
Med mig hade jag finfint sällskap =) 
 
 
 
 
Men tillbaka till Björksaven; 
Man tar ett bredare sugrör och anpassar sin borr efter det 
Sen borrar man försiktigt i Björken till det kommer en droppe sav 
 
 
 
 
Som det kanske syns så har jag karaffkorken på för att slippa få trä i den uppsamlade saven 
Sätter sen in ett sugrör som är böjbart i hålet så att saven droppar via den ner i karaffen; 
 
 
 
 
Varje droppe uppskattar jag till ca 3 ml björksav
 så om 4-5 timmar kanske karaffen är fylld ... 
Min motivation för enkäterna är 20 stycken , sen är det lov att gå och kolla till både träd och karaffer 
 
 
 
 
Knöt ett extra rött rep runt , dels för att hitta igen det fort , 
men oxå för att jag ville visa Björken lite kärlek som delar med sig.... 
 
Lite kul är det =) 
Dels har jag hittat igen en Björk som delat med sig förr 
Så den lagningen var bra att fästa repet på ; 
 
 
 
 
 
 
För det finns tre saker för att respektera den Björk som delar med sig; 
 
1. Ta aldrig sav när knopparna börjat synas, då och vid lövsprickningen behöver trädet sin sav mest själv.
2. Knipsa aldrig av en gren och ta den vägen ( även om du får lika mycket sav) för grenen går inte att laga så   då tappar trädet mer sav än det behöver 
3. Laga alltid borrhålet så att trädet slutar sava ( blöda), såsom någon gjort ovan före vi flyttat hit 
 
Man ska alltid respektera naturen och inte ta mer än man behöver och alltid lämna tillbak rens och rötter !!! 
 
Så här skriver Svenska YLE 

Björksav är väldigt rik på vitaminer och mineraler – en perfekt energikick på våren! Mellan tjällossning och lövsprickning frossar jag i björksav både invärtes och utvärtes och känner livsandarna återvända efter vintern.

Förr sa man att man skulle ut i skogen och dricka märg i benen, och det är inte så dumt tänkt. Björksav är rik på vitaminer och mineraler, framför allt c-vitamin och kalium, och ger verkligen en energikick efter en näringsfattig vinter.

Att tappa sav är lätt, och en björk kan ge mellan en halvliter och flera liter sav per dygn. Saven smakar sött och lite björkved, och det är godare än det låter. Man kan dricka flera liter om dagen som måltidsdryck eller istället för vatten, eller baka bröd med saven som degvätska.

Utvärtes är saven bra som sammandragande ansiktsvatten eller som hårsköljningsvatten. Det går också bra att använda björksav som näringsrik bas i ett örtschampo (t ex det här receptet, byt bara ut örtavkoket mot björksav).

Saven håller några dagar i kylskåp, sedan börjar den jäsa. På en del håll jäser man björksav till champagne, men jag brukar frysa in det som blir över och ta fram under senhösten när jag behöver extra energi.

 

Kul =) Men nu blir det enkäter en stund ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela