storstrumpan.blogg.se

Amningen

Publicerad 2013-05-31 22:39:31 i Allmänt,

Altså , .... För att säga det så ;
Det var aldrig min mening att ge mig in i amningsdebatten... 
Lika lite som jag vill ge mig in i förärldraledigheten lixom .... 
 
Men what!
Jag är nu nödd och tvungen; 
 
Amning , hur svårt och jävligt det än kan vara från början 
så främjar det immunförsvaret bättre än något annat
 
Även om bäbisen är fyra hakor tjock 
så finns det flertal studier som visar att små gulliga tjockisar pga amning
blir smala som vuxna ....
Åh jisses vad jag tror på detta efter en son med 4 hakor som satt av alla veck på kroppen rätt tidigt 
Han fyller snart 20 och är som en flaggstång smal och typ 190 cm lång .... 
 
Men även om detta inte nämns i någon debatt alls 
Utan debatten gäller att amma offentligt 
Att detta kan vara kränkande för dem som ser 
kränkande för de som inte kan eller kunna ammat 
eller bara frånstötande....
 
Den debatten vill jag mest bara säga fuck you åt !
Men det är ju inte ett hållbart argument .... 
 
Istället säger jag så här ; 
Vi vet att amning är nyttigt 
vi vet att barn behöver mat oavsett planering eller tid 
Då är mitt råd; Amma!
Åh amma vart ni vill!
 
Läggs det en frånstötande aspect på offentlig amning 
då säger jag nej till pinnglass som man kan suga på - kan vara stötande!
Nej till bananer - fel grovlek eller vem kan inte ana ett par läppar runt! - Kan vara stötande 
Nej till apelsiner , ätna på fel sätt är det klyftor likt läppar och slicka för guds skulle inte ! -kan vara stötande 
Så nej till amningen offentligt eftersom bröst inte är livsgivande utan stötande 
och alla frukter , glassar, tackobuffeer - ja allt vad er fantasi räcker till = Säg nej , åtminstonde offentligt 
 
Ligger Den frånstötande aspecten på ett annat plan...
Typ äckligt eller på ett personligt plan oacceptabelt ,
då tycker jag att alla gamla ( Läs UnderbaraClaras inlägg ) , alla handikappade , de cp-störda, de invandrande , de alldeles för gråa och normativa  kan utgå ..... För gissa? 
-De kan vara stötande ! 
 
Eller föresten ; förbjud alla badstränder 
alla bartömningar 
alla studenfester 
alla sommarens krogsvängar 
För himmel och plättar - rätt vad det är så visas det ett bröst
Åh kanske till ingen nytta! 
 
Jag tycker på ett personligt plan att man kan amma var som helst Om det stöter de mammor som har en sorg för att de inte lyckas med amningen 
så är det livet...
Det är lika stötande som om en IVF.behandlad mamma som inte lyckats 
känner sorg när hon ser ditt barn och längtar
Du håller ju inte ditt barn inomhus iallafall!
Det är lika stötande för alla dem som har ett barn men mist det 
det blir aldrig ogjort för att detta barn får näring....
 
Jag tycker vi lägger för stora värderingar i ett fel fokus
Barn är barn 
Kan man amma bör man göra detta 
då det främjar både immunförsvar nu
tillväxt nu och motverkaar fetma senare 
 
Men kan man inte det 
då ska ingen heller ifrågasätta detta
Det är mammans beslut 
att barnet ska få det bästa av världar 
Ingen bröstmjölk- då fmitt barn inte svälta - jag ger det näst bästa!
Depressioner eller tom. psykoser 
då är amnigen inte värt den anknytning jag tappar 
 
Vi har alla skäl till vårt beslut om amning 
Men det är bara mitt 
eller ert 
beslut ! 
Ingen annan har rätt att lägga in några värderingar i detta beslut
 
Sååå .... 
 
 
 
Jag delar ut mina bröst när som helst i ammning debatten. Vill man amma så ska man göra det var som helst. Kan man inte så ska ingen käfta emot . Alla mammor är fantastiska! !!
 
Kram !
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela