storstrumpan.blogg.se

Nya utmaningar ....

Publicerad 2014-01-13 20:19:02 i Allmänt,

Jahapp ... då var jag igång då ; 
 
 

Lotha välkomnar alla typer av frågor. "Det kan vara allt små frågor om amning till stora existentiella frågor om döden", säger hon.

Bild:
 
 
Jennie Sundberg

Vår barnexpert är redo att svara på dina frågor

Är du förälder och har någon fråga som rör ditt barn?
Från och med nu kan du vända dig till vår nya barnexpert Lotha Valan för att få svar.
– Tveka inte att höra av er! Inga frågor är betydelselösa, säger hon.

Ni som har småbarn och bor i Domsjötrakterna känner säkert igen henne.

I sitt jobb som barnsjuksköterska på hälsocentralen har Lotha nämligen träffat de flesta av er någon gång.

– Ja, det skulle jag tro, säger hon och fortsätter:

– Och de jag inte har träffat har jag förmodligen pratat med i telefon någon gång.

Berätta lite om dig själv för de som inte vet vem du är.

– Jag har jobbat på Örnsköldsviks sjukhus förut, jag var runt på flera olika avdelningar, men numera jobbar jag alltså på Domsjös hälsocentral som barnsjuksköterska. Jag tycker verkligen om barn, jag har haft turen att få flera stycken själv, och även om jag ibland tycker våra arbetskläder är lite tråkiga så jag kunde inte ha hittat ett bättre jobb. Sedan forskar jag i barnhälsovård vid sidan av det och är även utbildad distriktssköterska.

Vad är det som gör det så roligt att jobba med barn?

– Det är lättare att umgås med vuxna, en vuxen skulle ju aldrig fråga om jag har glömt att kamma mig när de ser mitt hår, den frågan får jag av barn mest varenda dag, och det går inte att komma till jobbet och vara på dåligt humör, men jag tycker att barn är helt fantastiska.

Vad kan man vända sig till dig med för typ av frågor?

– Jag välkomnar alla frågor. Det kan vara allt små frågor om allt från amning till stora existentiella frågor om döden. Jag tycker föräldrarna nu för tiden är väldigt pålästa. Fast fullärd blir man aldrig, inte ens när det gäller ens egna barn, för varje barn är så unikt. Sedan kommer det ju hela tiden ny forskning. Det är exempelvis först nu på senare tid som forskare har kommit fram till att den feta mjölken, som man förut trodde fanns längst in i bröstet, kommer stötvis. Det har gjort att råden till mammorna beträffande amning har förändrats. Som förälder är det är till exempel inte heller lätt att veta vad man ska säga till sina barn om någon nära anhörig går bort. Det händer att jag också känner mig osäker ibland och vänder mig till någon kollega för att be om råd. Fast jag är vetgirig och nyfiken av mig och om jag inte har svaret på någon av frågorna jag får så kommer jag att ta reda på det.

Vill du fråga Lotha något? Gå i så fall in på allehanda.se/barnfragan.

– Tveka inte att höra av er, säger hon och tillägger:

– Inga frågor är betydelselösa! 

Kommentarer

Postat av: Elisabet

Publicerad 2014-01-13 21:52:13

Heja Dig, Lotha!

Det fixar du galant!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela