storstrumpan.blogg.se

Ibland när det blir mer .....

Publicerad 2013-03-11 15:40:28 i Allmänt, På Hälsocentralen,

I stort sett varje morgon tar jag prover på en nybliven ( eller en som fyller under det år som pågår) 40 åring...
 
Jag tar vikt, långd , midjemått , BMI
Jag tar blodtryck, blodfetter och blodsocker
Detta tillsammans med den enkät som den blivande eller nyss fyllda 40-åringen fyllt i
bildar så småningom ett samtalsunderlag och en uppritad stjärna som förebygger hjärt och kärl sjukdomar....
Allt bra så ....
 
Men så ibland blir det inte som man tänkt....
 
Mannen som jag tog prover idag på
Det var ingen mager herre om vi säger så ...
Hade ett blodsocker högt som .... ja som ingen av oss vill ha ...
Fastande utan att ha ätit på 8 timmar hade han ett blodsocker som var högre än de flesta av oss har när vi ätit mat och en sliskigt söt efterrätt efter ....
 
Svårstucken hade jag fått de rör vi skulle efter 3 försök....
Med detta facit så gick jag förbi läkaren som konstaterade diabetes,
la till ytterligare prover som ingår i en nydebuterad diabetes.....
Gick på lab och hämtade ett rör för honom att lämna ett urinprov imorgon bitti....
Tillbaka till patienten
 
Förklarar lite försiktigt att hans rätt dåliga blodsockervärde gjort att jag tagit kontakt med läkaren....
Å att han tyvärr konstaterat att han har Diabetes typ 2....
Sitter och förklarar och lyssnar
 
Han är ändå rätt chockad när han är på väg att gå...
men vänder sig om och säger lätt förvånat;
 
- Jag som trodde du skulle säga att jag var för fet, inte det här...Att gå hem med diabetes!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela